Frejas språkutveckling

Frejas tal har varit segt och har mest beståt av stön och mamma, pappa, Eja och Mimmi. Men nu bara på senaste veckorna så har det kommit en massa nytt! Det är så roligt att höra och man får lite bättre kontakt med henne. Jag jämför ju med Ronja (ja, jeg vet att man INTE ska jämföra barnen, men det är svårt att låta bli) och hon pratade ju jättebra tidigt. Hon har å andra sidan varit väldigt osäker fysiskt. Hon var t ex långt över två år innan hon ens försökte klättra upp i soffan medans Freja har klättrat (och ramlat) mycket mer och mycket tidigare i livet. Där blir det tydligt att dom prioriterar olika saker.
 
En del av Frejas nya ord:
 
tuta - sluta
vov vov - hund
ke - kex
Nja - Ronja
Ida - Ida
kocka - klocka
gocka - docka
momo - mormor och farmor
faffa - farfar (fram tills för nån dag sen var det även morfar)
moffa - morfar
pippi - fågel
lelle - nalle
kaka - Kalle Anka
 
Nu kan jag inte komma på fler för tillfället. Så himla roligt att det ÄNTLIGEN börjar lossna. Hoppas hon pratar på nu och så småningom börjar sätta ihop lite meningar. Som sagt, jag jämför ju med Ronja som alltid har varit väldigt verbal. Nästan lite för verbal... :-D
Lite annat som har hänt i Frejas liv (som jag mest skriver ner för egen del) är att hon har slutat med välling på kvällarna sen ett par månader tillbaka. Hon har dessutom slutat att sova på dagarna när vi är lediga eftersom hon sover länge på morgonen istället, oftast till runt 9 plus minus. Då är hon riktigt trött vid 19-19.30 istället, vilket vi tycker är bättre. Dock funkar det inte riktigt än när hon är på dagis dels för att barnen kliver upp strax efter 6 och sen är det ju ett helt annat tempo där än hemma. Klart att om vi gör något speciellt när vi är lediga som är energikrävande så somnar hon om hon vill. I lördags t ex var vi på Busfabriken från 10 till 16, och vid 14-tiden så satt hon och höll på att somna i matstolen, då fick hon komma över till min famn där hon sov i över en timme trots ljudvolymen runtomkring.
 
Idag har jag vabbat med Freja som är snorig och hostig och lite slak. Ingen direkt feber, men inte riktigt sig själv. Vi blir hemma imorgon också. Idag på eftermiddagen åkte vi in till stan och handlade en present till Agnes som fyller 4 år den 20 april. Då blir det kalas så klart! När vi var inne i stan så passade vi på att äta på Burger King och uträtta lite andra ärenden. Köpte lite extra fingervantarna till tjejerna, strumpor till Ronja och stövlar till Freja.
 
Kung Freja på Burger King tidigare idag.
 
Tjejerna visar upp sina nya POMPdeLUX-kläder som jag köpte till dem när jag hade ett party här hemma i söndags.
 
 
Freja och gammelmoffa, påskafton 2013.
 
Älskar denna roliga bild! :-D Mars 2013.
 
Freja, påskafton 2013 hos mormor på Böleängen.
 
Nu har jag tagit cocilana och hoppas på att få sova utan att hosta ihjäl mig.
 
God natt!

Kommentarer
Tuss

Stora, lilla, älskade Frejsan<3 så roligt att det kommer så mycket ord:) Hon kommer säkert bli lika bra på att prata som sin syster å sen får ni inte en lugn stund:)

Krya på er, hoppas vi kan ses snart igen.

(Jag å Novis håller på att kolla på nån helg här i maj för att komma ner till er, är ju en liten dam som bör firas med pompa å ståt:))

Kram kram

Svar: JAAA! Vad roligt! Ni är sååå välkomna!
Josselyn

2013-04-12 @ 20:30:38 | http://unaanima.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback