21/2-10, en söndag att minnas!

Både bra och dåliga saker dock... Jag jobbade hela dagen. Jag satt i kassan strax innan stängning och så kommer Angelica och Birgitta (mor och dotter som har sina häastar i samma stall som jag rider) och vi pratade lite häst och jag nämner i förbifarten att jag är sugen på att bli medryttare på en häst. Dom tittar på varandra och skiner upp, och det visar sig att dom behöver någon som kan rida deras Glaumur 1-2 ggr i veckan! Ja men det är ju perfekt! Detta är ju PRECIS det jag har gått och trånat efter enda sen jag fick reda på att jag inte kunde rida två lektioner i veckan för det blev för dyrt. Nu får jag rida flera ggr i veckan, GRATIS dessutom! Jag svävade på moln och jag bara längtar tills Angelica mejlar eller ringer så vi kan ta en testtur för att se hur det känns. Glaumur har gått med på våra lektioner två senaste torsdagarna, men det är Cecilia som har ridit honom. Han är en underbart söt liten islandshäst, precis som jag önskade mig! Jag har ju gått och gnällt till Mats att det är så svårt att hitta en häst att vara medryttare på som dessutom är islänning (vilket är ett krav från min sida) men tydligen var det inte så svårt! Det finns en häst-Gud! Jag är gladast, och hoppas att provritten ska gå bra och att allt bara stämmer och att jag älskar honom!

DOCK blev denna lycka överskuggad av någonting mindre roligt... Ronja somnade som vanligt vid 19-tiden utan knorr. Hon vaknade till vid strax innan 22, vilket inte är konstigt att hon vaknar en gång innan vi går och lägger oss. Men sen vaknade hon flera ggr till och jag stoppade i nappen och la henne ner. Men så går Mats in vid 23 för hon gnäller, och vid det här laget har vi börjat ana oråd. Hon gnäller i princip aldrig! När Mats kommer in så har hon spytt, på sig själv, på golvet, på nappen , på täcket, på madressen, på snuttefiltarna. Och det formligen STINKER spya! Och hon är så klart jätteledsen och förstår inte riktigt vad som händer. Jaha, det var ju bara att stiga upp, slita ur alla sängkläder och starta en tvättmaskin, bada Ronja, koka nappar, torka golvet (allt detta medans jag såg mina sovchanser gå upp i rök, klockan skulle ringa 5.15) och så lägger Mats henne i sin säng, då spyr ner där med. Proceduren börjar om med att slita ur sängkläder, bäddmadrass, RUBBET och bära ner i tvättstugan (jag tackar Gud för en stor tvättstugan och att man bor i hus så man kan tvätta när man vill på dygnet). Sen spydde hon ett par ggr till, men denna gång mindre och mesta vatten. Men hon hann spy ner ett par tre ombyten plus lite annat smått och gott. Sen somnade hon tack och lov vid tolv-tiden, men jag kunde så klart inte sova. Jag låg och lyssnade om hon kräktes i sängen. Var orolig att hon skulle kvävas av sin egna spyor, men det var relativt lugnt. Ovh inget mer kräks sen dess, och inget bajs alls än så länge. Jag har klämt i mig 9 vitpepparkorn och spritar händerna som aldrig förr (har till och med fått Mats att sprita) och hoppas slippa denna lömska sjukdom. Hon har ätit macka idag och hon är pigg och alert och inget spår av nån magsjuka. Hoppas den håller sig borta! Jag har tänkt och funderat, och det måste vara på dagis som har dragit på sig det. Vi var ju där och hälsade på i torsdags inför inskolningen. Vi var där kanske 30 min, men det räckte tydligen!

Så gårdagen var både bra och dålig.

Idag fyller min mamma år. Grattis mamma! :-)

/Jossan

Kommentarer
Tussan

Usch å fy låter inte så roligt, stackars lite tjej.



Hälsa mamma med massor me stora kramar till henne på hennes dag=)



kram kram

2010-02-22 @ 20:36:20 | http://tingelingtuss.blogg.se/
Patricia

Fy vad jobbigt med spykaskader, stackars lillskruttan! Hoppas att det har gått över helt nu och att hon slipper det där.



Roligt med ridningen dock. Klockrent ju! :) Ibland har man tur!

2010-02-23 @ 18:09:27 | http://smokingcankill.blogg.se/
Sara

Mår Ronja bra idag?



Jobbigt att du inte får köpa ny jacka... men hon kanske växt väldigt under året eller så kanske det behövs två? ;)

2010-02-23 @ 21:24:27 | http://sarasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback