Julgransköp och lussekattsbak.

Det blev inget julmys hos Marcus, Lisa och Ida idag tyvärr. Ronja hade 39,4 i feber på förmiddagen. Så nu är det klippt igen! Det började redan igår i och för sig. När jag hämtade henne på dagis vid 14 så sa dom att hon inte hade varit pigg på hela dagen. Hon hade vägrat äta till exempel, och det är inte likt henne! Hon får så mycket beröm av lärarna att hon äter så duktigt annars. Men dom hade tempat henne och då hade hon 37,1, så dom hade ju inte ringt. Jag tänkte att hon kanske bara hade en dålig dag då hon var lite trött, men senare på kvällen började hon hosta och kraxa som besatt. Jag tog tempen på henne och det visade 38,4. Då fick hon alvedon och hostmedicin, sen la vi henne. Tyvärr så vaknade hon 6.15 i morse, vilket sällan händer! Men hon mådde väl inte så bra :-( Så tyvärr fick vi avböja julmys hos Lisa och Mackan.

I morse kl 9 infann vi oss på kyrkbacken för att köpa en julgran. Urvalet var dock skit i år, så det var lite trist. Men vi köpte en gran ändå. Den blir nog fin när det väl kommer på lite pynt! Men fy fasiken, vad det blåste upp på kyrkbacken. Stackars Ronja som hade feber och allt. Det slutade med att hon och jag fick gå ner och sätta oss i farmor och farfars bil och värma oss. Jag tänkte att det var bra med lite frisk luft nu när hon är sjuk, men jag hade inte räknat med att det skulle blåsa så dant! Usch och fy alltså.

Väl hemma har Ronja sovit bort lite sjukdom. Hon sov två timmar på eftermiddagen. Innan det satte vi en lussekattsdeg på jäsning. Mums blev det när de sen var klara! Ronja var dock ingen produktiv bagare utan stod med samma klutt deg hela tiden och geggade och hade sig. Och som hon hostade på den sen! Kan upplysa om att jag slängde den sen :-D Farmor har varit här med en ranson pepparkakor i fin gammal plåtburk. Gott! Blir perfekt i morgon när jag och Tessa (förhoppningsvis) ska bygga pepparkakshus. Då blir det glögg, lussekatter och pepparkakor som fika medans vi bygger. Härligt! OM dom vågar komma nu när Ronja är risig igen... Näsan rinner och hon hostar. Stackars liten! Men det är i alla fall 100 gånger bättre än kräksjuka. Och om hon är sjuk nu så hinner hon nog bli frisk till julafton i alla fall. Det gäller att se det positiva i situationen :-D

Jag är rätt trött också, och Mats också. Hoppas verkligen att hon sover bra i natt och lite längre i morgon bitti. Hon som alltid sover till 8.30 ca när vi är ledig. Nu skulle jag egentligen dammsuga, men jag vet inte om jag orkar... Sen är det lite annat som står på attgöra-listan i helgen. Bära in crosstrainer i förrådet (och slippa se den i teverummet) och bära ner spjälsängen som nu står i den nya barnkammaren och är i vägen. Vi får väl se om det blir gjort, äntligen! Det har stått på listan ett tag :-D Sen är det lite annat småplock, som man alltid verkar ha. Undra varifrån alla saker kommer?! Har vi verkligen så där många saker?! Ja ja, lite att göra som sagt. Köttbullar till julafton ska rullas i morgon också.

Hepp hepp! /Jossan


Jag och Ronja bakar lussekatter.


Ronja spexade och lekte medan alvedonet fortfarande fanns i kroppen och hon orkade.



Kommentarer
Sara - Mamma till Max 2 år

Hoppas hon blir frisk snart!



va lyxigt det låter att hon brukar sova till 8.30. Max brukar vakna som en klocka kl. 6.30!



om jag hade valt fritt så hade jag också velat ha en gulliversäng till Max. De är så fina! men pga att vi behöver spara pengar så började vi titta på begagnat istället och tur var ju det för hittade ju en riktigt bra säng =)

2010-12-18 @ 19:22:23 | http://sarasrum.blogg.se/
Sara - Mamma till Max 2 år

ja ibland måste ju männen också få bestämma ;)



(Marcus fick bestämma vad vi skulle ha för säng till oss när vi skulle flytta ihop och jag ångrar att jag lät honom göra det. för allt i sovrummet är i björk, men jag ville ha vitt!)

2010-12-18 @ 19:45:22 | http://sarasrum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback