Tankar om förlossningen

Jag hade en väldigt bra förlossning när jag födde Ronja, men några saker skulle jag kunna ändra på. Så till denna förlossning har jag några punkter:

  • Jag vill märka när vattnet går. Det gjorde jag inte förra gången och det betecknades som "långvarig vattenavgång" och jag fick stanna på BB i tre dygn på grund av infektionsrisken hos Ronja.
  • Jag hoppas att jag är några centimeter öppen när jag kommer in. När jag kom in med Ronja i magen på förlossningen var jag bara 2 centimeter öppen, men fick stanna kvar eftersom jag hade +3 i äggvita. I och för sig så öppnade jag mig ganska snabbt sedan, men det är skönt om det är några centimeter öppet när man kommer in.
  • Jag hoppas att jag ska hinna få EDA även denna gång.
  • Jag är lite orolig att vi inte ska hinna in på förlossningen. Detta var inget jag tänkte på förra gången eftersom vi bodde 10 minuter med bil från sjukhuset. Nu har vi 2,5 mil in till stan, så det gäller att vi åker i tid! Tur att vi inte ska ha mitt i vintern så väglaget är inget man måste ta hänsyn till.
I övrigt kan det få gå som förra gången. Jag var som sagt väldigt nöjd med min förra förlossning och skulle "gärna" göra om den, fast med dessa små önskemål.
Vi hoppas innerligt på att inte behöva stanna kvar lika länge denna gång. Om jag mår lika bra efter förlossningen som jag gjorde förra gången så vill jag åka hem så fort som möjligt. Denna gång har man ju lite rutin också som man inte hade förra gången, så på ett sätt var det skönt att få stanna kvar tre dygn och få en massa hjälp och tips som sådant som man aldrig hade gjort förr. Men denna gång vill man ju komma hem och känna lugnet hemma och kanske få sova lite. Jag sov i princip ingenting på tre dygn på BB när Ronja var nyfödd, så när vi kom hem så var jag så klart sjukt trött.

Men det är härligt att minnas förlossningen och första tiden som nyblivna föräldrar... Det är med kärlek i hjärtat som man tänker tillbaks! Nu hade det ju varit passande med en bild från förlossningen och en bild på en färsk Ronja, MEN, jag har alla dom bilderna på pc:n. Får lägga in det när jag sitter där :-)

För övrigt har jag köpt ett körkortsteoriprogram (puh, långt ord) till datorn och igår kväll satt jag och gjorde några "delprov"  och blev faktiskt godkänd på första försöket på tre av de fyra jag gjorde. Ikväll ska jag fortsätta med resten, för nu gäller det att börja plugga för att hinna upp med körningen så man kan boka teori och uppkörning ihop. Igår förmiddag var jag och Mats ute och körde. Vi åkte in till stan och jag åkte in på p-huset Ankaret och snurrade lite där och fick känna på det, och så körde jag ju lite inne i stan innan och efter. Gick bra (enligt Mats) men kunde ha gått bättre (enligt mig) men det ska nog bli ett körkort av det här också ;-D

/Jossan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback